Z klienta do inwestora, czyli crowdfunding

biznes crowdfoundingRozwój Internetu, a w szczególności jego funkcji społecznościowych, zmienił sposób naszego życia, ale nie tylko w kwestii spędzania wolnego czasu, ale też w kwestii prowadzenia biznesu czy przedsiębiorczości w ogóle. Jedną z największych rewolucji stał się nowy, społecznościowy model finansowania biznesu, tak zwany crowdfunding. Idea Finansowanie przez tłum, jak dosłownie można przetłumaczyć nazwę tego fenomenu, zaciemnia trochę obraz zjawiska. Ten bardzo popularny w Ameryce i zdobywający przyczółek w Polsce model finansowania opiera się nie na tłumie, ale na grupie małych inwestorów, którzy niezależnie od siebie decydują się na wsparcie projektu biznesowego o określonych celach. Widzą w nim potencjał lub po prostu chcą produktu, który firma czy nawet osoba prywatna może zaoferować. Wpłata środków na taki cel to oczywiście pewne ryzyko, bo projekt wcale się powieść nie musi. Mechanizm Działanie systemu jest bardzo proste. Osoba z dobrym pomysłem rejestruje się na platformie crowdfundingowej takiej jak chociażby Kickstarter.com lub Docen.to, po czym na udostępnionej przez serwis stronie tworzy opis swojego planu. Zamieszcza na nim swoje dane, informacje o tym, co planuje zrobić oraz o tym, w jaki sposób będzie nagradzał osoby, które będą chciały go finansowo wspomóc. Projekt musi mieć ramy czasowe oraz sumę, przy której może ruszyć.

Osiągniecie przez sumę zbiórek tego poziomu powoduje wypłatę środków przedsiębiorcy. Ważne jest, by charakter planowanego działania był zgodny z profilem danej platformy crowdfundingowej i by oferował swoim udziałowcom czy partycypantom określone korzyści, które jednak mogą mieć bardzo różną formę. Zarobki autora projektu Crowdfunding to przede wszystkim działalność biznesowa i normalne jest, że autor projektu na tym zarabia. Niektóre platformy nie akceptują akcji charytatywnych, chociaż są i takie, które akceptują tylko projekty non profit. Początki Finansowanie społecznościowe rozwinęło się w bardzo naturalny sposób. Pierwszym projektem, który został w ten sposób sfinansowany była trasa koncertowa po Ameryce brytyjskiego zespołu Marillion. Muzycy nie mieli pieniędzy, by sami ją zorganizować, więc poprosili o wsparcie swoich fanów i ci momentalnie zebrali wystarczającą ilość gotówki. Miało to miejsce w 1997 roku, kiedy o portalach społecznościowych jeszcze mało kto słyszał.